🌟 Birth of water-puppets

– Since the time of the Ly Dynasty, puppetry has been a critical part of entertainment in Vietnam. Historical records from the accounts of royal birthdays, and other court-sponsored events, make note of moveable puppets – like monks and animals – that are used for entertaining, and appear to take place conventionally (on land) as well as in the water.

One such account describes a puppetry show featuring a turtle with three mountains on its back that moves along a small basin of water, occasionally spouting water from its mouth. At the climax of the act, gates from outside the caves open themselves, releasing the sudden emergence of celestial fairies that  sing and dance. The turtle then began moving towards the shore, where its handler instructed it to crawl along the bank.

Puppetry remained popular as court amusement. The Trần Dynasty took particular advantage of this novel showmanship, as it staged special water puppetry shows for foreign envoys. Yet, however popular it has been, exactly how and when water puppetry developed from a small act, to becoming a wide-ranging, spectacular show today remains a mystery. As far as records show, no one recorded the progression of the art show. Today, several villages in each northern delta province maintain the tradition, even though their origin stories remain dissimilar.

It should come as no surprise that water puppetry has gained popularity, placing puppets or statues in shallow water is a natural phenomenon when many bodies of water maintain importance in one’s daily life. Today, as has been true for many centuries, water puppetry has remained culturally significant throughout the northern provinces of Vietnam. In the evening, when the masses gather to watch such an event, puppet rods still dance below the surface of the water, and the pond has remained the stage.

Source: Uniquely Vietnamese – James Edward Goodman

————————————————————————————————————————

Khởi nguồn của rối nước

Nghệ thuật múa rối nước từ lâu đã là thú tiêu khiển của vua chúa nhà Lý. Có rất nhiều ghi chép lịch sử đã ghi lại hình ảnh về các con thú rối đơn giản có các bộ phận chuyển động được trong các tiệc sinh nhật Hoàng tộc và các lễ hội khác. Đây có lẽ là những sự kết hợp đầu tiên giữa rối nước và rối thường. Những bản ghi chép này miêu tả một buổi trình diễn với sự xuất hiện của một con rùa đội ba quả núi trên lưng, sau đó tiến ra một cái ao và thi thoảng phun nước ra từ miệng. Ngay đoạn cao trào của màn diễn, các hang động trong những ngọn núi trên lưng rùa sẽ mở ra và các vị thần tiên sẽ xuất hiện và múa hát. Sau đó con rùa sẽ lên bờ, và đi dọc bờ sông. Cho đến thời nhà Trần, nghệ thuật múa rối nước vẫn rất thịnh hành tại các yến tiệc Hoàng cung và lễ đón những vị sứ khách nước ngoài.

Thời gian và cách mà nghệ thuật múa rối nước phát triển từ một tiết mục giải trí nhỏ thành một chương trình biểu diễn nghệ thuật đặc sắc vẫn còn là một bí ẩn. Không có một bản ghi chép cụ thể nào về sự phát triển của nghệ thuật truyền thống này.Nhiều làng nghề tại vùng châu thổ sông Hồng vẫn còn lưu giữ truyền thống của nghề múa rối nước cho đến ngày nay, tuy nhiên, nguồn gốc của những vở diễn vẫn là ẩn số.

Bản thân việc đặt những con rối hay tượng hay những vật có hình dáng con người dưới nước để đánh lừa quân ngoại xâm cũng xuất phát từ mối quan hệ sâu sắc giữa con người vả sông nước trong cuộc sống hàng ngày của người dân nơi đây.

Nguồn: Uniquely Vietnamese – James Edward Goodman

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s